چالش کتابخوانی طاقچه: استالین

حسین پروین

حسین پروین

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

چالش کتابخوانی طاقچه: استالین

آنچه در این مقاله میخوانیم

زندگینامه "استالین" کتاب ادوارد رادزینسکی پیش از این هم ترجمه شده بود ولی ویژگی بارز کتاب نشر ماهی ترجمه‌ی دقیق و شیوای آبتین گلکار است.

در کتاب رادزینسکی اسم و شخصیت استالین، همراه محیط و تاریخ شوروی با هم رشد میکند،پرورش می یابد و به بلوغ میرسد.

"سوسو" پسری لاغراندام با صورتی آبله گون فرزند یک پدر دائم الخمر بود. که به وقت مستی پدر، از کتک خوردنهای وحشیانه، خود را در آغوش مادر پناه می داد. مادرش با هزینه ی رخت شوری و نظافت خانه های مردم توانست او را برای تحصیل به کلیسا بفرستد.

کودک بیش فعال تبدیل به جوانی متفکر میشود خواندن کتابهای مذهبی جایش را به کتابهای داروین می‌دهد و بحران های زندگی او را طرفدار فعالیت های انقلابی میکند.

‏در تنهایی شعر میگفت همیشه کتابی در دست داشت و عمیقا متفکر بود.

‏"کبا یا کوبا" نامی است که نویسنده به استالین جوان داده است، کوبا اکنون خواندن و تفکر را میخواست در عمل بیازماید، فعالیت های حزبی باعث می شود دستگیر و زندانی شود و در نهایت او را به سیبری تبعید می‌کنند.

‏ملاقات او با لنين او را با مبارزه‌ی بدون ترس در راه تعالیم مارکسیستی آشنا می سازد.

‏دوره سوم زندگی استالین در سن ۳۷ سالگی و در مقالات ساختار شکنانه و متضاد با تعالیم لنین نمود پیدا میکند.

سردبیری روزنامه و آشنایی با الکساندرا او را به سمت طرح انقلاب دوم یا همان انقلاب سوسیالیستی سوق داد.

‏نکته جالب توجهی که در این قسمت از کتاب دیدم و مربوط به اخبار روز میشه، رابطه غیر دوستانه ی شوروی و آلمان هست که باعث شد لنین پایتخت را به مسکو منتقل کنه هدف این تغییر پایتخت علاوه بر کنار زدن حزب سوسیالیستهای چپگرا در امان بودن از حمله احتمالی آلمان بوده.

مورد دیگه فصل کارشناسان وقایع فجیع هست که ریشه ی اشتباهات استراتژیک و نظامی روسیه را مطرح میکنه و میتونیم ببینیم که متأسفانه آقای پوتین هم از تاریخ درس نگرفته و تاریخ در حال تکراره.

‏آقای استالین شاعر و متفکر برای در قدرت موندن منتقدان را سرکوب میکنه و حمام خون راه میندازه حتی به دوستان قدیمی و جدیدش رحم نکرد. داستان تکراری حفظ قدرت با توسل به زور و سختگیری چیزی جز از دست دادن حمایت مردم را نداره و دست آخر همین عامل باعث از بین رفتن اینگونه حکومتها میشه.

‏البته روشنفکران هیچوقت دست از آزاد اندیشی برنمیدارن مثلا رمان ارباب و مارگاریتا، بعداز مرگ بولگاکف منتشر میشه و محبوبیت پیدا میکنه نویسنده با چند بیت از فاوست رمان را آغاز میکنه:

‏سرانجام بگو تو کیستی

‏آن قدرتی را خدمت میکنم

‏ که تا ابد اراده شر دارد

‏اما تا ابد نیکی میکند.

 

کتاب استالین ادوارد رادزینسکی یک کتاب زنگی نامه ای روان نیست بلکه بیشتر میتوان از آن به عنوان یک کتاب مرجع در باره استالین و برخی وقایع آن برهه تاریخی استفاده کرد در کتاب شایعات مختلفی پاسخ داده می شود و تا جایی که نویسنده توانسته برای هر گفته اش مدرک و مستندی دارد

این کتاب را به همه عاشقان تاریخ، تاریخ تزارها و شوروی و شخصیت استالین توصیه میکنم. میتوانید با تخفیف های بسیار مناسب این کتاب را از سایت یا اپلیکیشن طاقچه تهیه کنید.

مطالب مرتبط

درباره ما

دوشنبه, 11 اسفند 1399

قصه‌ساختن به مثابه‌ی «بازی»!

قصه‌ساختن به مثابه‌ی «بازی»!

یکشنبه, 24 اردیبهشت 1402

بررسی ویدئو - توضیحات ویدئو
چه عطری  بخریم بهتر است -

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت ‌گذاری شده‌اند *

* میزان رضایت :

در حال بارگذاری